2007 . Kładki dla pieszych. Architektura, projektowanie, realizacja, badania

Kładki dla pieszych. Architektura, projektowanie, realizacja, badania

W dniach 29—30 listopada 2007 roku odbyły się kolejne dni mostowe pod hasłem "Kładki dla pieszych. Architektura, projektowanie, realizacja, badania.".

Tematyka seminarium jest ściśle związana z aktualnym rozwojem infrastruktury transportowej w kraju i świecie. Autostrady, śródmiejskie drogi szybkiego ruchu i inne arterie komunikacyjne utrudniają komunikację pieszą. Jedynym bezpiecznym i efektywnym rozwiązaniem tego problemu jest budowa przejść bezkolizyjnych (przejść podziemnych lub kładek). Kładki dla pieszych stały się więc w ostatnich latach ważnymi elementami systemów komunikacyjnych. Jednocześnie projektanci zauważyli, że te relatywnie małe obiekty inżynierskie mogą być wizytówką autora, znakiem szczególnym krajobrazu i ciekawą formą architektoniczną. Powstała nowa kategoria obiektów mostowych budząca sporo emocji i wprowadzająca element współzawodnictwa między projektantami i inwestorami.


Rozwój tej dziedziny budownictwa mostowego jest zauważalny również w Polsce, gdzie zbudowano ostatnio ponad 30 kładek typu "punkt charakterystyczny" wyróżniających się w otoczeniu.


  

Najciekawsze polskie realizacje z lat 2006-2007: kładka w Sromowcach Niżnych (2006), kładka nad DTŚ w Katowicach (2006), kładka nad A4 w Katowicach (2007).

Na świecie odbywają się cykliczne konferencje poświęcone problematyce kładek dla pieszych pt.: "Footbridge". Pierwsza odbyła się w Paryżu (2002), druga w Wenecji (2005), a trzecia odbędzie się w Porto w przyszłym roku (2008).

Kładka z kartonu — nowy Pont du Gard.

1 2 3 » »»