TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Rok 2025 to dla organizatorów wydarzenia moment szczególny, w którym zbiegają się dwa istotne jubileusze dla naszej społeczności inżynierskiej – 80-lecie Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej oraz 20-lecie Seminarium Naukowo-Technicznego Wrocławskie Dni Mostowe – forum o ugruntowanej renomie, które od dwóch dekad stanowi kluczową platformę wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie inżynierii mostowej, gromadzące czołowych ekspertów, przedstawicieli świata nauki, administracji publicznej oraz liderów branży infrastrukturalnej.
W kontekście dynamicznego rozwoju drogowej sieci transportowej oraz planowanej rozbudowy infrastruktury kolejowej w Polsce konieczne staje się wypracowanie spójnych zasad projektowania oraz optymalizacja procesów realizacji mostów z betonu sprężonego. Beton sprężony jest obecnie podstawowym materiałem do budowy mostów zarówno małych jak i dużych rozpiętości przęseł. Szczególnie istotną rolę odegra w budownictwie kolejowym, gdzie jego wysoka sztywność oraz zdolność tłumienia drgań czynią go preferowanym rozwiązaniem dla linii kolejowych przystosowanych do ruchu pociągów dużych prędkości. Mimo licznych sukcesów w tej dziedzinie, w ostatnich latach odnotowano incydenty awaryjne, dotyczące stosunkowo nowych obiektów, co wskazuje na potrzebę zaostrzenia standardów nadzoru, wdrożenia nowoczesnych metod diagnostyki oraz propagowania najlepszych praktyk wykonawczych.
W odpowiedzi na te wyzwania, tegoroczna edycja Wrocławskich Dni Mostowych zostanie w całości poświęcona mostom z betonu sprężonego, w szczególności uwzględniając problematykę:
– projektowania mostów z betonu sprężonego,
– zasad konstrukcyjnych dla mostów drogowych i kolejowych,
– projektowania stref zakotwień, dewiatorów, bosaży, itp.,
– modeli teoretycznych mostów z betonu sprężonego,
– metod budowy mostów małych i dużych rozpiętości przęseł,
– diagnostyki i awarii,
– napraw i wzmocnienia,
– najczęściej popełnianych błędów projektowych i wykonawczych.
Tradycyjnie, przed rozpoczęciem głównej części obrad Seminarium, odbędą się profilowane warsztaty techniczne, które w tym roku odbędą się pod roboczym hasłem: Mosty dla kolei dużych prędkości.
Zachęcamy wszystkich specjalistów, inżynierów, projektantów oraz przedstawicieli sektora infrastruktury transportowej do aktywnego udziału i współtworzenia merytorycznych treści XX edycji Wrocławskich Dni Mostowych. Państwa wiedza i doświadczenie to kluczowe elementy kształtujące przyszłość inżynierii mostowej!
Przewodniczący
Komitetu Programowego i Organizacyjnego
Jan BILISZCZUK